Bağcılar MTAL, Uçak Bakım Alanı’ndan her yıl 60 mezun vererek hızla büyüyen havacılık sektörüne teknisyen desteği sağlıyor. 40 yıllık okulda 1997 yılında açılan uçak bakım bölümünde öğrenciler daha önce gerçek bir Cessna 172 üzerinde eğitimlerini tamalıyordu. Dünya havacılık sektöründe neredeyse tüm pilotların ilk uçuş eğitimlerini almaya başladıkları Cessna 172, zamanla sektörün gelişen ihtiyaçlarına yanıt veremez hale geldi. Bunun üzerine Bağcılar MTAL Uçak Bakım Alanı Atölye Şefi Can Uraslı, daha gelişmiş bir uçağın simülatörü geliştirmeye karar vererek, okuldaki diğer öğretmenler ve öğrencilerle birlikte çalışmaya koyuldu. Zamanla birçok simülatör geliştiren Uraslı, gerçeği tam anlamıyla yansıtan ve şu an okuldaki eğitimlerde kullanılan Airbus A320 yolcu uçağı simülatörünü yaklaşık 3 yıl önce tamamladı. Hava durumundan, rotaya yüzlerce farklı senaryoya sahip simülatörle öğrenciler hem teknik hem de pilotaj eğitimini alabiliyor. Bunun yanı sıra Uraslı, Türk Hava Yolları’nın isteği üzerine şirketin kuluçka merkezinde kullanması amacıyla ayrı bir simülatör daha hazırladı. THY adına hazırlanan bu simülatör de okulda öğrenciler tarafından deneyimleniyor.
Bağcılar MTAL Uçak Bakım Alanı Atölye Şefi Can Uraslı
AİRBUS A320 YOLCU UÇAĞININ AYNISI
Can Uraslı, okulda aktif olarak kullanılan simülatörün geleceğin uçuş teknisyenlerinin yetişmesine nasıl katkı sağladığını şöyle anlattı:
“Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü teknisyenlerin yapmakla zorunlu olduğu 200’e yakın görev sıralıyor. Bunlardan biri olan ‘motor çalıştırma’ görevini elimizdeki eski uçakla yapmak oldukça tehlikeliydi. Bu sebeple simülatör geliştirme çalışmalarına başladık. Airbus A320 model yolcu uçağının simülatörünü okuldaki diğer öğretmenlerimiz ve öğrencilerimizle hazırladık. Bu sayede öğrencilerimiz uçuş simülatörü yapmayı da öğrendiler. Simülatörün konsolundan yazılımına tüm teknik araçlarını kendimiz hazırladık. Bu uçuş simülatöründe bir Airbus A320 uçağında olan; yakıt, ateşleme, yangın, hidrolik, otopilot, haberleşme gibi tüm sistemler bire bir mevcut. bir pilot, koltuğuna oturduğunda ne görüyorsa birebir aynısı simülatörümüzde bulunuyor. Bu simülatör hem teknik hem de pilotaj eğitimini bir arada sunuyor.
PİLOTUN HAZIRLIKLARINI BİLMELİLER
Okulda normalde pilotaj eğitimi verilmiyor ancak uçak bakım teknisyenlerinin bilmeleri gereken bazı şeyler var. Bunlar; uçak kumanda yüzeyleri nasıl çalışır, uçak nasıl uçar, uçak sistemleri ne işe yarar, hangi sistem çökerse yedek olarak neye geçilmesi gerekir gibi bilgiler. Bunların hepsini öğrenmeleri için zaten çalışır durumda bir uçakla eğitim almaları gerekiyor. Çünkü pilotun uçağa bindiğinde göreceği hataları teknisyenin önceden tespit edip gidermesi lazım. Bu sebeple teknisyenin pilotun yaptığı ön hazırlıkların hepsini bilmesi gerekiyor. Bunun yanı sıra okulumuzun uçak bakım alanından mezun olup şu an pilotluk yapan ve bu alanda yükseköğrenim gören öğrencilerimiz de var.”
THY İÇİN BİR SİMÜLATÖR YAPTIK
THY de bizden bir uçuş simülatörü yapmamızı istedi. Ancak THY için hazırladığımız simülatör yolcu uçağı değil, Cessna 172 model eğitim uçağının bir versiyonundan oluşuyor. Ancak modelin TEKNOFEST gibi alanlarda da kullanılabilmesini istedikleri için kolaylıkla taşınabilir, takıp çıkarılabilir mobil bir tasarım olmasına özen gösterdik. THY’nin bir kuluçka merkezi var. Bu simülatörü orada ilkokul ve ortaöğretim öğrencilerinin pilotaj eğitimi için kullanıyorlar.
SİMÜLATÖRLE GERÇEK UÇUŞ DENEYİMİ
Simülatörlerde yüzlerce senaryo oluşturulabildiğine dikkat çeken Uraslı, “Simülatörle dünyanın her yerine ve her hava koşulunda uçmak mümkün. Simülatörü güncel olarak da kullanabiliyoruz. Yani o anki hava durumu ve kalkan uçak bilgisine göre trafiği görebiliyoruz. Hatta kalkan gerçek uçağın rotasında ve aynı koşullarda gerçek bir uçuş deneyimleyebiliyoruz.
KENDİMİ ŞANSLI HİSSEDİYORUM
Kerim Burak Arıkan, uçak bakım alanı 10’uncu sınıf öğrencisi: Okulumuzda Cessna 172 ve Airbus 320 uçaklarının simülatörleri üzerinde eğitimlerimizi sürdürüyoruz. Bu sayede kapsamlı bir pilotaj eğitimi alabiliyoruz. İlerde pilot olmak istiyorum bu sebeple kendimi çok şanslı hissediyorum. Simülatör gerçeği çok fazla yansıttığı için ilk başta uçak uçurmak zor geldi ama artık alıştım.
Taha Enes Kaya, uçak bakım alanı 10’uncu sınıf öğrencisi: İlerde askeri havacılık alanında çalışmak istiyorum. Derslerimizi simülatörler üzerinden alıyoruz. Bu sebeple oldukça başarılı bir şekilde mezun olacağıma ve kariyerimde fark yaratacağıma inanıyorum.
MEZUNLARINDAN BİRİ DRAGON KAPSÜLÜNÜN TEKNİSYENİ
Space X’te 3 yıl çalışan Bağcılar MTAL mezunu Samet Saray, Alper Gezeravcı’yı uzaya taşıyan Dragon kapsülünün üretiminde teknisyen olarak çalışan tek Türk oldu. Elon Musk’ın Space X şirketinde çalışan Saray’ın Gezeravcı’yı uzaya taşıyan Dragon kapsülünün üretimi sırasındaki katkısı geçtiğimiz ay Hürriyet’te haber olmuştu.
GÜNDEM
10 Ekim 2024SPOR
10 Ekim 2024GÜNDEM
10 Ekim 2024SPOR
10 Ekim 2024SPOR
10 Ekim 2024GÜNDEM
10 Ekim 2024GÜNDEM
10 Ekim 2024